Sådan kommer du i god form

Sådan kommer du i god form

Squat er en dynamisk styrketræningsøvelse, der kræver flere muskler i din over- og underkrop for at arbejde sammen samtidig.
Mange af disse muskler hjælper med at tvinge dig igennem daglige opgaver såsom at gå, klatre trapper, eller bære tunge genstande. De hjælper dig også med at udføre atletisk-relaterede aktiviteter.

I denne artikel vil jeg komme ind på nogle tips og fordele ved at lave squats.

Sådan laver du squats

Sådan gør du en squats:

  1. Start med fødderne lidt bredere end hoftebredden fra hinanden.
  2. Hold brystet op, brug dine mavemuskler, og flyt din vægt på dine hæle, mens du skubber hofterne tilbage i en siddende position.
  3. Sænk hofterne, indtil lårene er parallelle eller næsten parallelle med gulvet.
  4. Du skal føle huk i lårene og ballerne.
  5. Pause med dine knæ over, men ikke ud over dine tæer.
  6. Udånd og tryk tilbage op til startpositionen.

Der er mange variationer af squats, hvor du også kan inddrage vægte eller squat racken som hjælpeudstyr. Du kan læse mere her, hvis du gerne vil vide mere om squatudstyr.

Hvad gør squats for dig?

Der er utrolig mange fordele ved at lave squats, der kan hjælpe dig med at forbygge imod skader, hjælpe med genoptræning eller styrke dine muskler og motorik.

Styrker din core

At have stærke coremuskler kan gøre hverdagens bevægelser som at dreje, bøje og endda stå lettere. Ikke kun det, men en stærk core kan forbedre din balance, lette smerter i lænden og også gøre det lettere at opretholde en god kropsholdning.

En 2018-undersøgelse, der sammenlignede coremuskelaktivering under en planke med squats, fandt, at squats resulterede i større aktivering af musklerne, der understøtter din ryg.

Squats kan gøres overalt

For at gøre kropsvægt squats, behøver du ikke noget udstyr. Alt hvad du behøver er din krop og plads nok til at sænke hofterne ned i en siddende position.

Hvis du har tidspres i hverdagen, kan du stadig drage fordel af mange muskelgrupper ved at lave 50 squats om dagen: Prøv at gøre 25 om morgenen og 25 om natten. Når du bliver stærkere, tilføj 25 om eftermiddagen.

Inden du begynder!

Hvis du har en helbredstilstand eller en skade, skal du huske at tale med din læge eller en certificeret personlig træner, før du føjer squats til din fitnessrutine. Dette anbefales, da du har rigtig mange muskelgrupper i aktion samtidig, hvilket kan lede til skader, specielt hvis du allerede har haft nogen forinden.